tisdag 12 juni 2012

Skator och andra fåglar


Skatorna hemmavid är väldigt skygga. Jag ser dom på taken eller gräsmattorna där dom till synes promenerar omkring helt ovetandes om vår närhet. Det räcker dock att man bara visar sig i fönstret, så flaxar dom iväg. Det har varit svårt att få några bra bilder på dom med min enkla kamera med bar 4X zoom. Nere i centrum, där det rör sig mycket folk, är skatorna och råkorna däremot inte alls lika skygga. I lugn och ro kunde jag zooma in en skata som satt på gräsmattan och ta en serie bilder utan att den tog notis av mig.
Kråkfåglar verkar dock alltid ha solglasögon på sig. Man ser aldrig ögonen på bilderna. Annat var det med sädesärlan som jag zoomade in bland grenarna i en ek. Den satt stilla med nyfångade insekter i näbben och ville inte avslöja boet med ungarna.


                                                 ”Men in black”

                                          ”mås på grönbete”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar