söndag 9 september 2012

Bokmärken III – konsert TMJQ


Jag snabbläddrade  med tummen utmed bokens långsida och ut föll två små papperslappar. När jag tog upp dom från golvet, såg jag att det var ena var en del av en inträdesbiljett.
 
 Den andra lappen, som tydligen varit ihopvikt en gång, visade fyra skäggprydda killar. En kvartett som inte var mindre än The Modern Jazz Quartet.
 
 Både bild och biljett hade jag tydligen sparat i denna jazzbok som ett minne från denna minnesvärda konsert (gavs ut på skiva). I början av 60-talet var det fortfarande jazz som ”spisades” även om popen  började ta över musiklivet allt mer. Gruppen, som ofta förkortades med bokstäverna TMJQ, spelade både standardlåtar och egenkomponerad musik i sin speciella, omisskännliga stil. Efter mer än 50 år minns jag förstås inte något av konserten längre men har många av deras låtar på CD. Biljetten påminde dock inte bara om deras musik utan  om dåtidens musikutbud. Den ena konserten efter den andra med de stora jazzlegenderna avlöste varandra. Så är det visserligen  än idag fast det är en annan musikstil och andra artister. Men kolla vad du fick betala för en helkväll förr och jämför det med biljettpriser  idag  för en konsert med t.ex. Bruce Springsteen på Ullevi eller Lady Gaga på Globen. I dom föregående inläggen om bokmärken finns andra prisjämförelser om du klickar  här .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar