torsdag 6 september 2012

Hund och hare


För några veckor sedan, när jag var ute på långpromenad, kom jag förbi brukshundsklubbens stuga. Det var länge sedan jag såg någon aktivitet där. Medlemmar som hade tävlingar med sina hundar eller olika agilitytester. Den stora planen med en hinderbana låg i regel tom och öde. Nu hade dock två flickor hittat dit med en hund av diffus blandras. De ville få hunden att fånga en frisby. Hunden tyckte att det var en rolig lek men någon frisby fångade han inte. Det gjorde jag däremot som fick både hund och frisby med på bilden.
 
På betydligt närmare håll finns ett annat djur. En hare som jag berättat om för ett tag sedan. Varje morgon ligger den på en och samma plats bakom huset i gräset på allmänningen. Där ligger han stilla hela långa dagen men ger sig av när det mörknar. Dagen därpå är den åter på plats. Detta har upprepats nu snart i två veckor. Utom när det regnade hela dagen. Några kortare skurar brydde han sig dock inte om utan låg lugnt kvar. Han flyttar sig inte ens när jag lägger saker i kompostlådan som står bara 5 meter ifrån. Han har sett mig springa där flera gånger och vet att det inte är någon fara. Kul med ”husdjur”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar