måndag 3 september 2012

Lepidopterologi (läran om fjärilar)


Före gårdagens syndaflod då regnmätaren svämmade över – var det några fina dagar. Då passade jag på att försöka fånga fler fjärilar på bild. Först ut blev det en kålfjäril som jag hittade hemma på ett blad på rödbetorna.
 
Denna gång var den inte helvit utan hade svarta prickar på vingarna och måste vara en kålfjäril. Men säker kan man aldrig vara när det gäller fjärilar. Något av det klurigaste.

 Ute i markerna såg jag en annan fjäril som jag definitivt inte kände igen och inte heller sett tidigare. Tyvärr missade jag den bästa chansen  och fick bara en oskarp bild.
 
Med lite bättre skärpa hade man kunnat identifiera den bättre. Jag fick tips om att den kunde tillhöra familjen noctuidae och när jag hade letat en del på nätet hamnade jag till slut på en fjäril syngrapha rectangular  som var avbildad så här. Något svenskt namn hittade jag inte.
 
Vingarnas mönster liknar dom som syns på den egna bilden samt på den andra som jag  också hann med innan den försvann.
 
Den som hade hjälpt mig med identifieringen hade själv tagit bild på en sällsynt fjäril och mejlat den till mig. Jag vill här inte blanda in ytterligare mera latin utan jag kallar den helt enkelt för ”kolibrifjäril” fast denna annars så träffande benämning inte existerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar