lördag 15 september 2012

Token inte alls så tokig


Vid mina senaste promenader har jag flera gånger kommit förbi en rabatt der man även satt en och annan ölandstok. Dessa buskar blommar nu för fullt och lyser gult lång väg. På nära håll känner mitt underutvecklade luktsinne även doften från dessa blommor. Däremot  fångar insekterna in dessa feromoner från betydligt  längre håll. Så här års är det inte mycket som blommar längre varför dessa  blommande buskar var ett dukat bord för både insekter och en amatörfotograf. Varje gång jag passerade stället, passade jag på att ta några bilder.


Höjdpunkten var dock när jag hittade en för mig okänd fjäril bland blommorna. Den liknade en som jag beskrev tidigare – klicka här – under namnet syngrapha rectangular. Även om jag denna gång fick bättre bilder, kunde jag inte artbestämma den. Den kanske inte ens har något svenskt namn eller är samma fjäril jag såg tidigare. Men vacker ändå trots avsaknaden av bjärta färger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar