fredag 14 september 2012

När löss blev fisar


Bland alla insekter jag tar bilder på, är det denna skalbagge. Tacksamt motiv eftersom den i regel alltid sitter stilla

 
Däremot kan dom till att börja med vara svåra att upptäcka. Speciellt den helgröna arten på ett helgrönt blad. Det finns tydligen många arter som dessutom tycks ha individuella teckningar. Några som är bredaxlade, andra med  runda axlar. Detta tänker jag dock inte fördjupa mig i utan gör bara en bildsammanställning av vad jag hittat hittills
 










 

Nu har jag under alla åren  felaktigt kallat denna insekt för sköldlus. Ibland har jag även använt mig av den rätta benämningen bärfis men alltid tyckt att det var ett vanvördande ord. Sköldlus lät mera vetenskapligt men avser några helt andra djur. Här en offentlig ursäkt att jag vilseledd en eller annan läsare. Jag gillar dessa bärfisar utom när dom hamnar i hinken med blåbär som man just har plockat. De verkar så harmlösa med sina små, pliriga ögon och gör troligen inte en fluga förnär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar